onsdag 10 november 2010

på sjukhus

febrig lilly fick läggas in på sjukhus igår.
hennes infektionsvärde var något förhöjt, och hennes allmäntillstånd påverkat.
hon klagade på ont i bröstet.

idag är hennes crp ytterligare lite högre.
hon har fått ett par doser intravenös antibiotika.
hon är röd runt knappen på magen, och de har tagit en odling för att se att inga bakterier växer där.
värdet på hennes vita blodkroppar är väldigt låga, och hon har inte särskilt mycket eget försvar mot bakterier och virus.
alla små sår och sprickor i huden kan bli inkörsportar för bakterier in i blodet.

hennes levervärde är också förhöjt.
och albuminvärdet är lite lågt.

alla värden snurrar runt i huvudet.
jag är orolig, och samtidigt vet jag bara det jag hör.
jag vet vilka gränsvärden som gäller, upp eller ner, men vad det innebär att vara utanför de gränserna vet jag väldigt lite om.

jag är orolig, och samtidigt är det för mycket för att kunna ta in.

nu får vi invänta blododling, bakterie odling från knappen, eventuell feber, crp värdet.
och att lilly skall bli pigg.

1 kommentar: