söndag 14 november 2010

grattis, barn!

jag har hört talas om att fars dag tjänar ett kommersiellt syfte.
att fars dag genererar lite pengar.
nu har jag förstått hur det hänger ihop.

i fredags tog jag med frank och ingrid ner på stan för att köpa present till pappa.
när kläder och skor skulle på, började jag ana vem som skulle tjäna mest på våra barns pappa.
"skall bara pappa få paket?" undrade frank.
"vi brukar ju alltid köpa nåt litet till barnen också" fortsatte han.
"det är rätt så orättvist att bara en vuxen skall få nåt, och inga barn."
"jag tar på mej jackan om jag också kan få nåt litet."
"snälla mamma, bara nåt jättelitet".
suck. jag bryter ihop.
"okej, nåt super litet!"
jag försöker först med ett tuggummi.

nu börjar förhandlingen.
kläder och skor åker på lite snabbare nu när jag mjuknat lite.
"en legogubbe?"
en legogubbe.
jag räknar gånger tre, och säjer okej.

det slutar med att vi spenderar allra längst tid i leksaksaffären.
fast ingrid är snabb. på två sekunder har hon valt ett glittrigt trollspö.
det blir lite mer pengar än jag från början räknat med.
eller från början...
men det ingick inte förhandlingsteknik i den där föräldrautbildningen vi gick när vi väntade barn.
ändå gick vi en extra gång med specialinriktning på tvillingar.

jag ger mej.
ett glittrigt trollspö får det bli.
lilly får en liten träbit med hål som man kan trä ett snöre igenom.
roligare än det låter, för det kivas fortfarande mellan syskonen om vems tur det är att ha snöret.
också lite dyrare än jag tänkt.
och så köper vi ben ten överraskningspåse till frank.
den är så mycket billigare än det tjejerna får, så han får två.
och en clown näsa till pappa.
för 12:50.

ja, sen var det farsdagspresenter också.
den rundan går ganska fort.
nu vill barnen hem och leka med sina presenter.

frank ångrar sitt val när han öppnar påsarna och ser att det är fem små glas kulor.
han tar clownnäsan istället.
men den ramlar av näsan hela tiden, så till slut har jag lovat att i morgon går vi och köper ett trollspö till honom också.

jag har beslagtagit glaskulorna tillsvidare.
clownnäsan också.
men jag klär inte i den röda färgen riktigt.

idag har vi sjungit för pappa!

ingrids förslag på sång var:
"någon har fars dag idag,
vem kan det vara?
jo, pappa har fars dag idag,
hipp, hipp, hurra, hurra!"


och gett presenter.

det känns som att det blev minst till pappa.
barnen har fått mest.

de fick trä-i-snören-grej och trollspön.
men framför allt fick de världens bästa pappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar