måndag 14 mars 2011

gissa djur

ibland när vi åker bil hela familjen, eller om vi sitter och väntar vid bordet i IKEA restaurangen på att leif skall komma med köttbullarna, brukar vi ha en frågelek som barnen själva hittat på.
"gissa djur" kallas den.
den går ut på att en beskriver ett djur, och de andra gissar sedan vilket.

det är nästan alltid frank som börjar.
han är väldigt duktig på "gissa djur".
dels för han är äldst, men också för att han kan mycket om djur.

han börjar med "jag är ett djuuuur, som bor på savanneeeen, killarna har stor maaaan, men inte tjejernaaaa..." och så vidare, tills någon ropar "jag vet! ett lejon!".
och då får den som först lyckades lista ut vilket djur det var, beskriva ett annat djur.

man börjar alltid beskrivningen med "jag är ett djuuuur...".

när ingrid beskriver ett djur blir det inte så svårt att gissa.
"jag är ett djuuuur. jag bor i skogeeeen, jag har tre beeeen, jag är guuuul, kan flyyyyga. gissa vad jag är!".
då spelar det ingen roll vad om man gissar på en björn eller en katt eller en myra.
det är alltid rätt på första gissningen.

"nu e jaaaa", säjer lilly sedan, och fortsätter med samma mening som alla andra börjar beskrivningen med.
"ja e ett djuuuur."
"blubledla dobobiladobo i kogeeeen."
och sen svarar hon snabbt själv, innan någon annan hinner:
"en apa! hahaha!"

det brukar gå några varv, och lagom tills att det börjar bli svårt att hålla sej till reglerna, kommer köttbullarna, eller så är vi framme på sjukhuset eller hos mormor eller på IKEA.

men IKEA blir det inte särskilt ofta.
vi gör ingenting särskilt ofta.
bara sjukhusbesök.
och när vi inte gör sjukhusbesök är hemsjukvården här.

provsvaren från morgonens provtagning visar att trombocyterna gått upp jättebra, hb ligger kvar på 106, de vita blodkropparna ligger fortfarande jättelågt. de är så låga att hon skulle haft en blå skylt på sin dörr om hon varit inlagd på sjukhus.
infektionsvärdet har gått ner, men doktorn valde att fortsätta att ge antibiotikan intravenöst. hon gör en ny bedömning på onsdag.
det betyder att hemsjukvården fortsätter att komma hem till oss morgon, middag, kväll.
ett par dagar till i alla fall.

men vi har en del att göra under tiden vi väntar.
annars får vi väl gissa djur.
eller en ny gissningslek som lilly börjat med.

"aaaargggghhhh! ja viiiiilllllll!"
"vad är det du vill, lilly?"
"aaaargggghhhh! ja viiiiillllll, sa jaaaa!"
"ja, men vad vill du?"
"jaaaa viiiiillllll, saaaa jaaaa! aaaarrrrgggghhhh!"

sen är det bara att gissa och gissa och gissa tills hon blir på gott humör igen.
se på film, lägga pussel, rita, pärla, leka, titta tv...

hon brukar tala om när hon är glad igen.
"nuuuu ja glad, nuuuu sänns det bättle".

den leken tar alltid en liten stund att leka.

3 kommentarer:

  1. Åh, vad jag önskar att ni snart ska få besöka Ikea eler mormor... och att Lillys vita ska gå upp i rätt nivå! Krama alla från mig
    Moster Sufia

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vill bara lämna en liten kommentar då jag brukar kika in hos dig o läsa. Men inte tagit mig för att skriva. Du har en blogg som berör mig.
    Kram

    SvaraRadera
  3. sofia: vi väntar och väntar. de vita har gått upp yttepytte idag...
    sandra: tack för att du lämnade ett litet meddelande. välkommen hit! kram

    SvaraRadera