lördag 4 december 2010

grisprinsessa

kvällen kom, och lugnet har lagt sej i det stora vita huset.
disken är avklarad, allt presentpapper undanplockat.
hör till och med köksklockan ticka.

jag tycker om lugnet, men det känns som att kaos vill vara min bästis.
mitt på dagen kom kaos och tog över vårat hem, våra barn, våra hjärnor.

för lite sömn i kombination med för mycket GOOODIIIIS.
det får både barn och vuxna ur spel.

vi hade givetvis glömt att man beställer tårta vid särskilda bemärkelsedagar.
färsk skall tårta vara.
köps samma dag.
om man inte är huslig och bakar själv.

under tiden leif irrade omkring och letade tårta med fyraåring som ville ligga ner på alla bageributikers golv med plastörhängen i öronen, hade jag fullt upp med "lilly göööööör".
kritor låg framme på ett bord.
tyvärr.
våra vita väggar, vita stolar, vitputsade muren vid kaminen, golvet, hemsydda och handbroderade finaste adventskalendern, ja nästan allt var nedklottrat med mörklila krita.
under tiden jag suddade, skurade, skrubbade,
åkte ännu en gång pappret från en toarulle ut på golvet,
olika datortillbehör inklusive program på cd skiva åkte ut på golvet i en enda röra,
lilly saltade på golvet, eftersom saltkaret stod tillräckligt nära kanten så hon skulle nå,
hon pillade loss typ femtio små luddbollar från grattiskortet ingrid fick i går,
jag kan fortsätta lite till.

det där med små och stora tecken på barnliv i vårt hus...
det är inte så att jag älskar de där tecknen just precis när de sker, utan när man hunnit smälta och mer tänker att
"ja, ja, det är en världslig sak..."

i alla fall så lyckades leif hitta två små prinsesstårtor till våra två små prinsessor.
det var vad han sa.

den ena prinsessan blåste ut fyra ljus på den tårtan som var rund, röd, med en tomte i marsipan mitt på tårtan.

den andra prinsessan fick blåsa ut fyra ljus på den tårta som var hjärtformad, skär och garnerad med öron, knorr och tryne.

jag fick biten som var uppe på böjen på hjärttårtan, den som bildade en grotesk grisrumpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar