onsdag 15 december 2010

alla hjärtans dag

fjortonde februari 2008

det är alla hjärtans dag.
lillys hjärta är lagat.
drömmen om en frisk lilly som springer runt med bara blöja och gummistövlar i blåbärsris vid en stuga är nästan sann.

vi får nycklarna till stugan.
den bästa present vi kan ge oss själva på alla hjärtans dag.
det blir så symboliskt.
när vi fått nycklarna i handen känner vi att den där andra bilden, den otäcka, den vi inte vill tänka,
smulas sönder i pyttepyttesmå partiklar.
nycklarna öppnar vår dröm på glänt, och stänger och låser om det vi så länge var rädda för.
även om vi för alltid kommer bära på en rädsla.

vi upptäcker att runt om stugan är det fullständigt översållat med blåbärsris.
det är som om det är just här i slänten vid vår alldeles egen stuga som vi i drömmen sett lilly med sitt långa ljusa hår.

stugan blir vårt paradis.
en röd sjuttiotals västkuststuga mitt i skogen.
åkrar, ängar.
våningsäng, flugor.
vatten och elektricitet.

och massor av blåbär.

men drömmen har grusats.
det långa ljusa håret har fallit av.
lillys ben orkar inte trava runt i blåbärs ris.

ändå förblir stugan en oas för oss.
den påminner oss om vad vi tagit oss igenom.
men framförallt att vi tagit oss igenom.

vår dröm är nu att vi kommer få mer tid, och bättre tider, att få vara tillsammans i vår lilla röda stuga.

2 kommentarer:

  1. Ulrica, jag måste säga att jag tycker du skriver fantastiskt gripande och fängslande på din blog. Jag blir oerhört berörd av dina ord och tänker att du och Leif är två fantastiska människor! Jag är kollega till Leif och har följt eran kamp via honom. Tacksam över att få följa din blog. Jag önskar av hela mitt hjärta att er Jul blir glädjefull. Varma hälsningar Åsa Falk

    SvaraRadera
  2. tack, åsa, för dina fina ord! de värmer.
    vi önskar dej och din familj en riktigt god jul.
    hälsningar
    ulrika och leif

    SvaraRadera