måndag 20 december 2010

fyra stolar

vaknade tidigt i morse.
en varm och gosig lilly bredvid mej.
jag pussade hennes mjuka små händer och kinder.
"hm. ässskling mamma."

lilly fick ingen frukost.
men ett emlaplåster på sitt vänstra ben.
och lite vatten och medicin i knappen på magen.

leif hade packat klart allt i går.
nästan.
ingrid vaknade och hjälpte till att packa ner lite filmer till lilly.
och ett gosedjur.

provtagning, spruta i benet, sövning, cellgift i ryggmärgsvätskan, ligga lågt med huvudet och högt med benen för att cellgiftet skall cirkulera i ryggkanal och hjärna, sedan cellgiftsdropp i högdos under 24 timmar.

lilly var rejält tagen när hon vaknade efter sövningen.
hon ville inte prata, var blekblek och ville sova.

en sån kontrast mot lilly som höll låda för oss igår kväll.

senare på eftermiddagen åt hon i alla fall lite, började prata och var lite mindre blek.

leif är med lilly på sjukhuset.
jag längtar efter dem båda.

här hemma fortskrider förberedelserna för julen.
ingrid och frank fick fria händer med pepparkakshusdekorationen.
non-stop.
det är gott.
en fastnade på huset, en ner i magen, en på huset, en i magen...

vi fick ett kort men trevligt besök av moster sofia.
vi tog en promenad ner på stan, skickade i väg ett paket i sista minuten.
när vi kom hem till värmen i det stora vita huset bjöd vi sofia på kanel the och hembakade saffransskorpor.
när sofia åkt, var barnen nere i hobbyrummet och pysslade,
medan jag stekte köttbullar och grät.

jag önskar och vill att det sitter fyra barn på de fyra stolarna i reklamen.
att den fjärde stolen inte är tom.
för jag vill att lilly skall sitta på en stol.
jag önskar att det inte skall finnas några tomma stolar alls.

1 kommentar:

  1. jag har EN enda julönskan, att inga barnstolar står tomma. Kram till er

    SvaraRadera