lördag 23 oktober 2010

bröllopsdag

idag är det 45 år sedan min mamma och pappa gifte sig.

för 15 år sedan samlades vi alla för att fira deras 30-åriga bröllopsdag.

pappa hade varit ganska dålig ett par veckor innan.
han hade fått buksmärtor och blivit inlagd på sjukhus.
den där bröllopsdagen var det fortfarande oklart vad det var man såg på röntgenbilderna.
vi fotograferade mamma och pappa.
på bilderna håller pappa sin arm om mamma, hans fru sedan 30 år tillbaka.
de ler mot kameran.
men man kan se att det finns sorg i blicken hos dem båda. eller också är det farhågor.
pappas hy och ögon har börjat anta en gul ton.
jag hade en svag aning om vad metastaser var för något.
det var det han hade i levern.
och en cancertumör i bukspottkörteln.
den dagen var vi samlade hela familjen för sista gången.
den dagen hade han tre veckor kvar att leva.

jag saknar min pappa.
mina barn saknar sin morfar.

och min mamma saknar sin stora kärlek. och ändå har hon så mycket kärlek kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar