tisdag 16 augusti 2011

det syns inte utanpå

jag kramar om lilly.
hennes små armar runt min hals.
jag stryker henne med handen över huvudet.
över hennes kala huvud.
hon kallsvettas.

jag lyfter blicken och ser oss i spegeln.
jag ser hennes trötta hållning.
hennes uppsvällda kropp.
nacken har fått en valk.
jag stryker med tummen i nacken.

jag viskar till henne att hon är finast i världen.
"vet du det?", frågar jag.
hon nickar och svarar "jaa".

det är mej och mitt barn jag ser i spegeln.
för en stund ser jag det andra ser.

det sjuka barnet och den trötta mamman.
rynkan i min panna.
och lillys trötta huvud mot min axel.

men jag ser något som inte spegeln ser.
att du, lilly, är starkast i världen.



5 kommentarer:

  1. Så fint Ulrika, som vanligt berör dina texter mig. En kram till den fina mamman!

    SvaraRadera
  2. Åh jag blir så berörd när jag läser det du skriver, vilka starka hjältar ni är!! Jag är mamma till lille A (med ds) som fyller två år om några veckor. Han föddes med en rad missbildningar och har opererats elva gånger. Vi har åkt in och ut på sjukhus de här åren och det har blivit vårt liv. Nu har A inga planerade operationer och det är dags att vända blad med allt vad det innebär som dagis mm. Jag tycker det är jättesvårt, har bevakat honom dygnet runt i två år och nu ska dagispersonal ta hand om honom istället. Fortsätt kämpa, all styrka som behövs finns hos oss och kommer fram när vi behöver den. Varma kramar till hela er familj från Jenny

    SvaraRadera
  3. Håller med Anna och skickar en kram till er alla jag med!

    SvaraRadera
  4. Har följt bloggen ett tag och vill bara säga att jag tänker så mycket på er. Du skriver så rakt och sakligt och ändå så finstämt, det berör mig mycket starkt och jag önskar er allt gott och all lycka i framtiden. Många kramar från Lotta

    SvaraRadera
  5. Hon é en riktig fighter!
    Tänker så på er alla och hoppas styrkan jag skickar når fram el lite av den i allafall.
    Kram Mia

    SvaraRadera