fredag 20 maj 2011

balanserad kost

barnen åt pannkakor till lunch.
med sylt, äppelmos eller socker.

lilly tog ett par tuggor pannkaka, sedan åtskilliga matskedar äppelmos.
när ingrid ville göra som lilly blev det stopp.
jag sa nej.
ät din pannkaka.

ingrid kunde inte förstå varför lilly fick sleva i sej mos, utan att äta pannkaka, och inte hon.
för att hon får mat i knappen på magen sedan. sa jag.
för att allt hon får i sej genom munnen är super.
bonus och glädje.

jag fick en sån där svart blick som bara ingrid kan ge.
och så sa hon att hon önskar att hon också var sjuk.

det är då det uppstår ett sånt där kaos inom mej.
att barnen skall äta rätt och nyttigt.
men lilly skall gärna äta fett. kolhydrater.
att barnen skall äta vid matbordet.
men lilly får äta nästan var hon vill. bara hon äter.
lilly får äta vad hon vill, när hon vill, var hon vill, hur hon vill.

och så vill jag upprätthålla lite regler.
och så vill jag inte vara orättvis.

och jag vill absolut inte att någon mer sjukdom skall drabba oss.
nej.
nej.
nej. nej. nej.

och jag försöker förklara.
men det känns som jag går balansgång mellan två diken.

4 kommentarer:

  1. Ååååå så jag känner igen det där... Hur "orättvist" det var när den stora sjuka fick allt det som den lilla friska inte fick... Men vad ska man göra...?
    styrkekram!

    SvaraRadera
  2. tigrinnan: ja, hur ska man göra? det blir aldrig rätt. bara lagom fel.
    kramar till dej!

    SvaraRadera
  3. Visst är det svårt att veta hur man skall göra. Vi har inte någon som är sjuk hela tiden men när det går sjukdommar hemma som går runt blir det många glassar för man vill att den som är sjuk får i sig något samtidigt som man inte orkar kriga om allt. Det gäller att välja vad som är värt att krigas om.
    Nu är det sommar snart vilket betyder att det finns mängder av goda bär och frukter som känns nyttiga och smakar som godis(nästa i alla fall).

    SvaraRadera
  4. Mia: ja, det blir kanske lite lättare att hitta någon form av medelväg när det finns lite nyttigare godis som alternativ. Kram!

    SvaraRadera