fredag 7 januari 2011

en minut yngre stora syster

ingrid är en minut yngre än lilly.
sju kilo tyngre.
tjugo centimeter längre.

ingrid kallar lilly för sin lillasyster.
hon böjer lite på knäna och pratar förståndigt med lilly.
"skall ingrid hämta en bok och läsa för lilly?" säjer hon och lägger huvudet på sned.

"stackars lilly", säjer hon när lilly inte mår så bra.

ingrid är en hjälpsam liten tjej.
hon vill gärna duka bordet, laga mat, damma, skära upp gurka.
"ja, det kan jag. jag är bra på allt, faktiskt", säjer hon när man ber om hjälp.

härom dagen stod hon bredvid badkaret när lilly badade.
jag tvättade lilly, och ingrid hjälpte till, förstås.

ingrid upptäckte det långa operationsärret på lillys bröstkorg, och frågade vad det var för ett streck.
jag förklarade för ingrid att doktorn lagade lillys hjärta när hon var jätteliten.

"gick det sönder?" undrade hon.

jag berättade att lillys hjärta inte blev riktigt klart när hon låg i min mage, och att doktorn fick göra så att det blev helt färdigt när hon kom ut i stället.

"stackars lilly".

jag undrar hur många gånger ingrid kommer fundera över sin lott.
och lillys.

två små tjejer som föds minuten efter varandra.
med samma mamma och pappa.
med samma storebror, mormor och farmor.
med en barndom i ett stort vitt hus.

fast en får vara mer på sjukhus.
en växer om den andra, en har svårt att gå.
en får valmöjligheter i livet, en får begränsade förutsättningar av Livet.

undrar hur många gånger ingrid kommer fråga
varför jag och inte hon.
varför hon och inte jag.

3 kommentarer:

  1. Agnes har inte börjat tänka på detta ännu.
    När tjejerna var ca 4 så började Agnes förstå att hon var lillasyster till Linnéa och då blev hon så arg och meddelade att hon minsann var större och hon inte ville vara lillasyster.
    Nu har detta vänt och hon är en stolt lillasyster till Linnéa och berättar för alla som frågar att hon är lillasyster 1 minut yngre än Linnéa.
    Linnéa väger 20 kg och är 110 lång, Agnes väger 33 kg och är 133 lång.

    SvaraRadera
  2. jag följer din blog, och ser på bilderna att de verkligen har roligt med varandra! men händer det inte att agnes tar ett lite större ansvar för linnéa?

    frank är noga med att tala om för ingrid att lilly är hennes tvillingsyster, inte lillasyster.
    hon är min lillasyster, säjer han.
    nä, för hon är min lillasyster också, säjer ingrid.
    varken ingrid eller frank ser att lilly blir begränsad på grund av DS, utan snarare ser att de sjukdomar hon har och har haft har satt käppar i hjulet för henne.

    kram till dej och dina fina tjejer!
    ulrika

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du följer min blogg fast det inte skrivs så mycket och nu när vardagen tagit fart igen så blir de lite mindre skrivet.

    Agnes och Linnéa är väldigt tajta och Agnes tar ibland mycket ansvar för Linnéa men vi har jobbat mycket på att Agnes inte ska göra det. Agnes har tidigare haft svårt att lämna Linnéa men de blev mycket bättre när Agnes började förskoleklass och Linnéa gick kvar på dagis och nu när de går på olika skolor.
    De är inte ofta de bråkar och de leker nästan alltid bra ihop fast de är på olika nivåer i sin utveckling.
    När Agnes har kompis/ar hemma så är Linnéa så klart med men nästan alltid vid sidan av för hon förstår inte allt vad de gör men hon trivs med de och jag tror hon lär sig mycket av att bara titta på dem när de leker.

    /Lena

    SvaraRadera