onsdag 1 juni 2011

ärrad

i måndags kväll tittade vi på dokumentären om victoria.
victoria föddes med ett fel på hjärtat.
hon genomgick flera hjärtoperationer
och fick ett nytt hjärta för några år sedan.

vi satt tysta och tittade.
i reklampausen satt vi fortfarande tysta.

vissa bilder i inslaget såg ut att vara plockade ur våra fotoalbum.
det var omöjligt att inte tänka på lilly.
fastän lilly inte har bytt hjärta.

den där vintermorgonen.
måndagen den tjugoandra januari.

jag följde henne till operationsavdelningen, med en sträv klump i halsen.
satt med henne i famnen tills hon somnade.
bad "gud som haver" tyst i hennes öra.

jag grät när jag tog hissen ner till barnhjärtavdelningen.
jag hämtade jackan och lite packning och gick till leif, frank och ingrid på ronald mc donald hus.

vi var så avtrubbade.
så långt borta från verkligheten.
lilly var sju veckor och vägde knappt två och ett halvt kilo.

ingrid var sju veckor och vägde ännu mindre.
och skrek nätterna igenom.
kanske av hunger. kanske av saknad.
hon saknade säkert sin syster. den andra varma lilla människan som funnits precis tätt intill.
inne i mammas trygga mage.
och i den kalla plastbaljan på neonatalavdelningen.

frank hade ännu inte fyllt två år.
och var helt vilsen i den nya världen.

vi väntade på telefonsamtalet som skulle säja att allt gått vägen.
vi pustade ut när telefonen äntligen ringde.

en suck av lättnad.
kort lycka som följdes av en lång lång väntan.
på att lilly skulle må bättre.
gå upp i vikt.
kunna komma hem.
kunna opereras igen.


minnen vaknade.
vi satt fortfarande tysta efter programmet var slut.

och sedan pratade vi länge länge.

4 kommentarer:

  1. Jag blev igår rekommenderad av n vän att besöka din blogg. Hon sa att ditt språk och sättet du skriver på, var något utöver det vanliga. Jag kan inte annat än att hålla med. Dina ord gör er verklighet så vacker, vilket verkligen värmer att läsa. Jag vet inte vad mer jag kan säga, mera än att jag önskar er allt gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ellinor: Välkommen hit! Så snällt du skriver. Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänkte också på er när jag såg dokumentären. Har följt Victoria på ganska nära håll sen hon var liten och glömmer aldrig när Linda ringde från BB och berättade att de fått en dotter. Hon berättade att de hört blåsljud på hjärtat och att läkaren ville undersöka lite mer, jag sa -det är ingen fara, barn har ofta blåsljud när de föds utan att det är någonting så var inte orolig. Så fel jag hade och så skönt att se hur hon har det idag.
    Förstår att allt kom upp till ytan igen, kan bara förställa mig att det ena stunden kändes som igår och i nästa som väldigt längesedan.
    Var rädda om Er!
    Kram

    SvaraRadera
  4. mia: det är faktiskt så, ena stunden känns det som en evighet sedan. för att i nästa stund kännas som att det var igår.
    så du känner familjen? vilken oerhörd oro de ständigt måste leva med.
    och vilken stark tjej! vilken enorm livsglädje! så underbart att se, trots det ofattbart jobbiga runt om henne.
    kramar!

    SvaraRadera