måndag 21 november 2011

Här låter vi inget förfaras

När vi bakat ut hälften av pepparkaksdegen, och jag suckat en stund över den del som återstod, tog latmasken över.

Latmasken formade degen till två rullar.
Sedan rullade hon rullarna i mandelspån, och plastade in och lade i kylskåp.
Hon skar därefter rullarna i skivor, och gräddade i ugn.

De kakorna blev absolut inte sådär knapriga och goda som de kakor min mamma brukar baka.
De såg mer ut som bruna pyttesmå mandelkubbar.

Misslyckat, tänkte jag, men stoppade ändå ner i burkar.
Bara för att jag inte riktigt ville erkänna mitt misslyckande.

Jag har provsmakat idag.
Några gånger.
Den där latmasken var inte så dum, ändå.

Jag har fått för mej att jag skall prova att lägga en skiva brieost och en klick fikonmarmelad på latmaskens pepparkaka imorgon.

Kan nog bli jättegott.
Och snyggt.
För de ser inte så tokiga ut ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar