söndag 20 november 2011

bakglädje

pepparkakorna blir alldeles för pösiga.
och lite mjuka.
när hälften av degen blivit till figurer som tomtar, pippi långstrump, stjärnor, hjärtan och bockar, suckar jag.

är trött i armarna efter allt kavlande.
golvet är vitpudrat av mjöl.
plåtar, bakplåtspapper och pepparkaksformar huller om buller.

barnen har fått för sej att den lilla bakformen som föreställer ett svärd, är den bästa bakformen.
för då får man jättejättemånga pepparkakor av den lilla degklumpen.

så tittar jag på de där tre som slåss om den lilla bakformen.
och känner mej så lycklig.
för att vi får vara där i köket.
hela familjen.
och kavla och tjata och mjöla och bråka om vem som hade svärdet.

goda pepparkakor behöver man inte kunna baka själv.
men lycka går inte att köpa för pengar.

1 kommentar:

  1. Hej
    Jag brukar kika in på din blogg varje dag och läser med glädje dina inlägg. Du har en sådan gudabenådad sätt att uttrycka dig!

    Ville bara säga att det är skönt att läsa om när vardagen flyter på i det stora vita huset :-)

    Trots allt kämpigt ni haft så finns kärleken där.

    Jag fortsätter att kika in varje dag, även om jag är dålig på att kommentera, är inte så duktig med orden som du.

    Hoppas ni alla får en riktigt skön vecka!

    //Kirsi

    SvaraRadera