söndag 18 september 2011

bullerbyn 100421

jag har röjt lite i hobbyrummet.
gått igenom en ordentlig hög med barnens teckningar.

jag hittade en teckning som lilly gjort på förskolan.
det var bara runda penndrag i blått och rött, och skulle föreställa bullerbyn.
"bullerbyn av lilly 100421", hade någon fröken skrivit längst ned i högra hörnet.

det snurrade till.
sedan tittade jag länge länge på bilden.
tills den blev suddig.

den dagen i april förra året, var vårt liv vanligt.
det var intensivt på många vis, men det var vanligt.
lilly gick på förskola.
hämtning, lämning, jobb, läkarbesök, habiliteringsbesök.
flätade långa ljusa flätor.
vi pusslade livspussel.

fem dagar senare rasade pusslet ihop.
fem dagar efter att hon ritade bullerbyn, hade hon nittiotvå procent sjuka celler i sitt blod.
och där tog vårt liv en helt annan vändning.

1 kommentar:

  1. Många teckningar i högar väntar på att rensas. Och de liksom andra saker man skall rensa bort är fulla med minnen som kommer upp när varje gång jag rensar. Därför blir det inte mycket slängt hemma hos oss då de är som dagböcker. En sak full med historia utan att jag behöver skriva så mycket om det.

    kram

    SvaraRadera