måndag 21 maj 2012

ornitolog vs florist

det är riktigt skönt att vara hemma igen.

i går när ingrid pratade med sin moster i telefon, berättade hon att vi varit på en väldigt lååång resa.
jag vet inte om hon tycker att en vecka är väldigt länge,
eller om hon tycker att femton mil är väldigt långt bort.
jag vet inte.

men så tycker hon heller inte att jag fattar nååånting.
i alla fall ibland.
som till exempel när hon pekade mot trädet och frågade om jag såg fågeln.
som jag inte såg.
"meh! fattar du inte nååånting eller! dääär! ser du inte stjärtfenan?"
men jag såg inte någon stjärtfena.

sommaren har också hittat hem.
trädgården har förvandlats till ett grönt rum.
äppelträd som blommar.
syrenbuskarna och kastanjeträdet.

och på köksbordet står små buketter som barnen plockar.
lite maskrosor och kirskål och annat som växer frivilligt och mycket av i trädgården.

det är just så jag vill att det skall vara.

1 kommentar: