lördag 3 mars 2012

Vidriga följeslagare

Så många gånger jag gått i dessa korridorer.
Långa.
Folktomma.

Jag håller Ingrids hand i min.
Tankar och minnen far genom huvudet.
Glädje.
Rädsla.

Förväntningar.
Förhoppningar.
Förtvivlan.

Trots alla välbekanta väggar, konstverk och hänvisningsskyltar, känns det välbekanta plötsligt så främmande.

Vi passerar operationsavdelningen.
Där Lilly får behandling titt som tätt.
Så sent som i måndags.
Dörren dit in känns tung och stängd.

Ingrid småskuttar.
Det är hennes dag idag.
Dagen hon konstigt nog sett fram emot.

Vi har berättat att hon skall få pluppar på huvudet.
Att det skall sitta fast sladdar i olika färger i hennes långa hår.
Och att hon skall få sova en stund.

Undersökningen gick bra.
Svaret får vi vänta på ett par veckor.

Vi lämnar de långa korridorerna.
Går ut i vårsolen.
Gruset knastrar under skorna.

Vi går mot bussen, och ställer oss vid hållplatsen bland de andra som väntar.
Alla andra som också är på väg bort från sjukhuset.

De önskar säkert, precis som vi, att man kunde lämna kvar sjukdomarna.
I korridorerna bland konstverk, varuautomater, hänviningsskyltar och snabba, tysta steg av fotvänliga skor.

Men sjukdomarna kliver på bussen tillsammans med oss och våra medresenärer.
Sitter kvar på sätet bredvid, och lämnar inte bussen förrän vi går av.

De följer med ut i den kyliga klara vårsolen och lägger beslag på våra tankar och vår tid och våra liv.

3 kommentarer:

  1. De brukar jag tänka när jag går fr jobbet. Nu lämnar jag det sjuka, när jag slänger mina arbetskläder i tvätten tänker jag vad skönt att jag får gå hem o vara så gott som frisk!Men i tankarna stannar många många patienter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att det inte alltid är så lätt att stänga av arbetet.
      Det är inte bara att slänga alla tankar med arbetskläderna i tvätten.
      De hänger nog med även efter arbetstid i många fall.
      Kram!

      Radera
  2. Tänk vilken härlig tanke att man liksom lämnade allt det sjuka som stör och förstör där i de långa korridorerna... Tack för en fin block, jag följer dig och din fantastiskt fina familj här inne lite då och då. Er kamp är orättvis och svår, för svår att förstå för oss som inte varit där, vilket jag tänker kring med största tacksamhet. Men dina ord är vackra både i sorg och glädje. Tack för dem. Varma hälsningar mia

    SvaraRadera