lördag 15 oktober 2011

drömläge

vi har hux flux sålt vårt stora vita hus.
vi har flyttat ut alla möbler och städat.
och målat lite varstans där färg har flagnat.

det nya huset är mindre.
ligger lite i utkanten av stan.

omoderna murriga tapeter.
små rum och ett kök som måste bytas ut.

när vi kommer fram med vårt flyttlass, bor tidigare ägarna kvar.
de skall snart flytta.
vi får dela huset med dem en tid.

vi flyttar in i ett av de små rummen.
hela familjen och alla möbler.
det blir trångt i huset.
de tidigare ägarna är trevliga.
men de ändrar sej plötsligt och vill inte flytta ut.

jag ångrar så att vi sålde huset.
och jag grälar på leif och är arg för att vi inte tänkte igenom det här lite mer.

när jag sitter där i vårt lilla rum med hela familjen och möbler överallt och fula tapeter och de förra ägarna som vägrar flytta ut,
vaknar jag.
oftast av barnen.

så känner jag igen mej.
bara en dröm.
som jag drömmer ofta.

vi flyttar lite då och då.
senast var det till ett ljusblått åttiotalshus på sluttningstomt.
och de tidigare ägarna var som vanligt trevliga, men vägrade flytta.

jag försöker analysera drömmen.
jag förstår att den har att göra med allt som händer runtomkring.
alla förändringar.

men vi bor kvar i det stora vita huset.
för alltid hoppas jag.

3 kommentarer:

  1. Vilken tur att ni bor kvar i det stora vita huset och att det bara var en dröm. Ler gott åt de förra ägarna som helt plötsligt vägrar flytta ut. Vilken mardröm om det hade varit på riktigt, sen fula tapeter ovanpå det. Haha

    Kram
    PS. Det blev positiva besked idag, cancermonstret håller sig borta. Underbart!

    SvaraRadera
  2. Men gudars, jag ligger efter i läsningen och då blev det här inlägget lite extra läskigt att läsa. Jag var nästan på väg till bilen för att köra till er å hjälpa dig köra bort Leif (inte för att jag har en aning om var ni bor, men iaf).

    Nu ska jag läsa ikapp.

    Krams!

    SvaraRadera
  3. Men gud så hemskt. Trodde först att det var en riktig händelse du skrev om o jag blev alldeles stressad. Nej, stanna ni kvar där ni bor, var sak har sin tid <3

    SvaraRadera